Wat is Service Pistool (SP)?

Service Pistool is een discipline die geschoten wordt met een groot of klein kaliber pistool of revolver, en bestaat uit een totaal van 24 wedstrijdschoten welke verdeeld zijn in 4 series van elk 6 schoten vanaf verschillende afstanden en onder tijdsdruk. Het doel is zoveel mogelijk punten te schieten, met een maximum van 240. Het is vergelijkbaar met Militair Pistool, maar bij Service Pistool mag er naar keuze van de schutter met twee handen of een hand worden geschoten, is de tijdsdruk hoger en wordt er op twee kaarten geschoten.

De eerste serie bestaat uit een serie van 6 schoten op 1 schijf (linker schijf), afstand 25 meter in 15 seconden in de staande houding.

De tweede serie bestaat uit een serie van 6 schoten, 3 schoten op linker schijf en 3 schoten op de rechter schijf, afstand 20 meter in 10 seconden in de staande houding.

De derde serie bestaat uit totaal 6 schoten, 3 series van 2 schoten telkens in 3 seconden op de rechter schijf. Afstand is 15 meter, in de staande houding.

Tussen de series is er 5 seconden rust waarbij de schut(s)ter de vaardighouding aanneemt.

De vierde serie bestaat uit een serie van 6 schoten verdeeld over 2 schijven, 3 op de linker en 3 op de rechter schijf, afstand 10 meter in 6 seconden in de staande houding.

Tussen de eerste en vierde serie is er geen score opname. Aan het eind van de vierde serie wordt de score opgenomen en zouden er 12 schoten op de linker en 12 schoten op de rechter schijf moeten zitten.

Wat is Militair Pistool (MP)?

Militair pistool is een discipline die geschoten wordt met een groot kaliber pistool of revolver, en bestaat uit 24 wedstrijdschoten en 6 proefschoten, welke verdeeld zijn in 5 series van elk 6 schoten vanaf verschillende afstanden en onder tijdsdruk. Het doel is zoveel mogelijk punten te schieten, met een maximum van 240. er wordt onder tijdsdruk met 1 hand geschoten op drie kaarten. Score wordt na elke serie opgenomen, waarna en de schijven worden afgeplakt.

Een oefening wordt begonnen door middel van een KORT FLUITSIGNAAL. Elk schot hierna afgevuurd, telt mee in de wedstrijd. Het eindsignaal duurt 2 seconden. Schoten in na dit signaal tellen niet mee voor de score. Hiervoor zal de hoogste score weggestreept.

Stagebeschrijving:

De serie start met 6 proefschoten op 1 schijf (linker schijf), afstand 25 meter in 3 minuten in de staande houding. Aan het eind van de proefserie wordt de schijf afgeplakt.

Serie 1 .Vanaf de 25 mtr. lijn verschiet je zes schoten uitsluitend op één schijf in de toegewezen tijd van 3 minuten. De houding is staand.

Serie 2. Vanaf de 20 meter lijn verschiet je weer zes schoten op één schijf. Hier heb je 15 seconden de tijd voor. De houding is staand.

Serie 3. Je blijft op de 20 meter lijn. Je verschiet weer zes schoten, maar nu op twee schijven, drie per schijf. Hier heb je 12 seconden de tijd voor. De houding is knielend.

Serie 4. Nu loop je naar de 15 mtr. lijn waar je negen seconden de tijd krijgt om zes schoten te lossen op drie schijven. Denk erom op ieder schijf twee schoten. De houding is staand.

SP/MP bij Schietvereniging Beemte-Broekland

SvBB verkent op dit moment of er vaste trainingen gerealiseerd kunnen worden voor Service Pistool/Militair Pistool. Geïnteresseerd geraakt? Zaterdag 14 december organiseert SvBB een clinic SP/MP. Tijdens deze clinic kunnen leden van SvBB ervaren hoe het is om wedstrijden SP/MP te schieten. Hieraan zijn geen kosten verbonden, m.u.v. eventueel te verschieten munitie. Aanmelden voor deze clinic is verplicht. Geef je aanmelding door via ons contactformulier!

Interesse om MP/SP te schieten?

MP/SP is een serieuze wedstrijddiscipline en kenmerkt zich door een relatief lage instroomdrempel. Het is één van de weinige (semi-dynamische) wedstrijddisciplines die met .22lr geschoten kan worden. Maak vooral je interesse kenbaar via het contactformulier, doe mee aan de clinic, en wie weet train je straks regelmatig voor MP/SP wedstrijden op SvBB!

Er hoeft geen extra contributie afgedragen te worden om deel te nemen aan de MP/SP-trainingen.

Er is beperkt plek binnen de groep MP/SP-wedstrijdschutters. Het kan zijn dat je hierdoor op een wachtlijst geplaatst wordt, voor je deel kan nemen aan de trainingen.