Wat is Europees Praktijk Parcours (EPP)?

Het Europees Praktijk Parcours is ontstaan vanuit de wens om een solide schiettraining voor de politie te ontwikkelen. Met een afwisseling van herkenbare schietsituaties voor agenten is een parcours vormgegeven van diverse schiethoudingen en op diverse afstanden. In 2022 is dit oude “Europees Politie Parcours” ook volledig opengesteld voor burgers, waarmee het de naamsverandering kreeg naar Europees Praktijk Parcours. De opzet van de discipline is hiermee niet veranderd, het type doelkaart wel!

Met EPP wordt binnen 5 minuten en 30 seconden negen verschillende schietposities benut. Deze “stages” zijn als volgt:

1. Afstand: 7m – Aantal schoten: 2x 5 – Houding: Staand – Tijd: max 15 sec
  2. Afstand: 30m – Aantal schoten: 5 – Houding: liggend
  3. Afstand: 25m – Aantal schoten: 5 – Houding: zittend
  4. Afstand: 20m – Aantal schoten: 2x 5 – Houding: Staand, achter barricade, eenmaal sterke, eenmaal zwakke hand
  5. Afstand: 15m – Aantal schoten: 5 – Houding: knielend
  6. Afstand: 15m – Aantal schoten: 5 – Houding: staand – Tijd: max 10 sec
  7. Afstand: 10m – Aantal schoten: 5 – Houding: Staand, enkelhandig (bolletje)
  8. Afstand: 10m – Aantal schoten: 5 – Houding: Staand, dubbelhandig (bolletje)25

EPP bij Schietvereniging Beemte-Broekland

Eens per maand, op de eerste maandag van de maand, is er een mogelijkheid om EPP te trainen bij SvBB. Eens per jaar organiseert SvBB zelf een (internationale) wedstrijd.

Interesse om EPP te schieten?

EPP is een serieuze wedstrijddiscipline en kan enkel beoefend worden door ervaren schutters. Voor EPP is het bezit van (en kundige omgang met) een wapenholster van belang. Deze dient aan diverse voorschriften te voldoen.

Tevens zijn niet alle wapens toegelaten voor EPP. EPP kan enkel beoefend worden met een grootkaliber vuistvuurwapen, zonder optische richthulpmiddelen zoals reddots. Daarbij moet het wapen een minimale trekkerdruk van 1360 gram hebben en mag het wapen (met patroonhouder) niet groter zijn dan 255x150x45mm.

Het reglement van EPP kan hier nagelezen worden.

Heb je voldoende schietervaring met grootkaliber pistool en wil je graag eens meekijken met de discipline EPP? Vraag dan Ger of Henk voor een introductie. Dit kan ook middels het contactformulier. Wil je eerst nog wat meer ervaring opdoen met dynamische schietdisciplines? Kijk dan of Dynamisch Light wat voor jou is!

Er hoeft geen extra contributie afgedragen te worden om deel te nemen aan de EPP-trainingen.

Er is beperkt plek binnen de groep EPP-wedstrijdschutters. Het kan zijn dat je hierdoor op een wachtlijst geplaatst wordt voor je deel kan nemen aan de trainingen.