Wat is lucht(buks)schieten?

Een luchtbuks is een wapen waarbij lucht de primaire krachtbron is om een projectiel voort te drijven. Een luchtdrukwapen, ook wel luchtbuks genoemd, gebruikt gecomprimeerde lucht om een “pallet” uit de loop te duwen. Deze lucht kan uit diverse bronnen komen: de bekende knikloop is hier een voorbeeld van (gasram of veer), maar denk ook aan een CO2 patroon of een interne persluchttank (PCP). Bij luchtschieten komen er geen schadelijke stoffen of kruitdampen vrij en is gehoorbescherming niet noodzakelijk.

De veelzijdigheid van het luchtschieten maakt het een uitdagende sport voor jong en oud. Er is een veelvoud van verschillende systemen op de markt. Hierbij valt te denken aan een luchtpistool of geweer, maar ook het verschil tussen een enkelschots of magazijngevoed wapen. Om goed te kunnen schieten, dient het luchtwapen volledig op de schutter afgestemd te worden. Dit kan door verschillende richtmiddelen op het wapen te plaatsen of bijvoorbeeld door de trekker af te stellen. Daarnaast heeft een schutter ook de keuze om zijn pallets, de verschoten kogeltjes, op zijn/haar wapen af te stemmen. Al deze zaken zorgen ervoor dat u een luchtwapen heeft waar u mee kunt lezen en schrijven, en dat vertaalt zich natuurlijk naar een prachtig schietresultaat!

Luchtbuksen zijn vrije wapens in Nederland. Dit betekent dat u zelf een luchtbuks mag aanschaffen en thuis mag opslaan zonder hiervoor een bijzondere ontheffing aan te vragen. Ook zijn er geen leeftijdsrestricties voor luchtschutters.

Luchtschieten bij Schietvereniging Beemte-Broekland

Schietvereniging Beemte-Broekland heeft twee banen beschikbaar om lucht te schieten. Deze banen zijn ingericht op 30 meter en op 10 tot 20 meter. Op de 30 meter baan heeft elke schutter een eigen zitje met tafel om opgelegd te kunnen schieten. Op de 10/20 meter baan zijn er stoelen beschikbaar voor de niet-actieve schutters. Er kan op maandagavond lucht geschoten worden van 19:00 uur tot 22:00 uur, op de zondagochtend is SvBB voor luchtschutters geopend van 10:00 uur tot 12:00 uur.

U hoeft geen eigen luchtwapens te hebben om lid te (kunnen) worden van SvBB. Wij hebben diverse verenigingswapens (PCP en luchtpistool) welke u als lid altijd kunt gebruiken. Deze wapens zijn eigendom van de vereniging en verlaten dus ook niet het verenigingsgebouw.

Luchtschieten draait niet alleen om de sport, de techniek van het wapen en de rust van de schutter. Wij vinden het ook erg belangrijk dat we het gezellig met zijn allen hebben! Van de bar en het buitenterras bij de vereniging wordt dan ook vaak en dankbaar gebruik gemaakt. Er worden sporadisch interne competities georganiseerd voor de luchtschutters, soms zelfs afgesloten met een barbecue. Kortom: ook voor de gezelligheid kunt u lucht gaan schieten bij SvBB!

Luchtbuksschieten is voor jong en oud. Vanaf 18 jaar mag je zelfstandig luchtbuksen schieten bij SvBB. Als je jonger bent dan 18 ben je ook van harte welkom, maar dan zul je begeleid moeten worden door iemand ouder dan 18. Dit mag ook een ouder of familielid zijn.

Interesse om lucht te schieten?

Maak een afspraak en kom een keertje langs voor een kennismaking! In het contactformulier kunt u aangeven dat u graag een introductie wilt in de luchtschietsport. U maakt met één van onze ervaren schutters een afspraak om een keertje te komen schieten. Wij vertellen u dan ook direct wat het lidmaatschap exact inhoudt. Vergeet uw rijbewijs/ID/Paspoort niet tijdens uw kennismaking!
Bevalt het luchtschieten? U kunt altijd een informatiepakketje met aanmeldformulier meekrijgen. Besluit u om lid te worden, ontvangen wij het aanmeldformulier graag ingevuld retour. U krijgt een lidmaatschapspas en kunt vanaf dat moment elke maandag en zondag komen schieten!

Contributieoverzicht JEUGD (tot 16 jaar)

U betaalt eenmalig €25,- inschrijfgeld.

Jeugd tot 18 jaar zijn vrijgesteld van de klusbijdrage.

Januari, Februari, Maart€115,-
April, Mei, Juni€86,25
Juli, Augustus, September€57,50
Oktober, November, December€28,75

Contributieoverzicht JEUGD (16 tot 18 jaar)

U betaalt eenmalig €25,- inschrijfgeld.

Jeugd tot 18 jaar zijn vrijgesteld van de klusbijdrage.

Januari, Februari, Maart€140,-
April, Mei, Juni€105,-
Juli, Augustus, September€70,-
Oktober, November, December€35,-

Contributieoverzicht VOLWASSENEN (vanaf 18 jaar)

U betaalt eenmalig €25,- inschrijfgeld.

Jaarlijks wordt €50,- klusbijdrage gerekend, dat door inzet voor de vereniging bij de volgende factuur in mindering wordt gebracht.

Januari, Februari, Maart€160,-
April, Mei, Juni€120,-
Juli, Augustus, September€80,-
Oktober, November, December€40,-

Goed om te weten:

SvBB hanteert diverse huisregels om een schietavond veilig en gezellig te laten verlopen. U dient zich bijvoorbeeld aan te melden bij binnenkomst en dient onze gedragscode te respecteren. Ieder lid heeft het recht zich veilig en welkom te voelen op onze vereniging. Wij zijn trots op het familiegevoel wat wij met elkaar hebben en spannen ons in om dit te bewaren!