Wat is APS-DSR?

De Association for Practical Shooting (APS) is opgericht om dynamische geweerschutters een discipline te kunnen bieden welke niet alleen uitdagend, maar vooral ook leuk is. Deze wedstrijdvorm heet Dynamic Service Rifle (DSR) en wordt enkel in Nederland beoefend. APS-DSR is sinds 2006 een door de KNSA erkende discipline.

Elke DSR-wedstrijd is weer anders: het parcours is door de organiserende schietvereniging zelf vorm te geven. Bij DSR-wedstrijden zijn geweren van alle kalibers toegestaan. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen semi-automatische geweren en grendel geweren. In deze laatste categorie krijgt de schutter iets meer tijd om het wedstrijdparcours af te leggen. De score van een schutter is een rekensom van geschoten doelen in combinatie met de totale doorlooptijd.

Verplaatsingen bij DSR zijn altijd met ontladen wapen(s). Een baancommandant loopt met de schutter mee en ziet toe dat het parcours afgelegd wordt op een veilige manier en volgens de regels van APS-DSR.

DSR bij Schietvereniging Beemte-Broekland

Bij SvBB kan elke derde zaterdag van de maand DSR getraind worden. Met een groep enthousiaste wedstrijdschutters én gecertificeerde APS-DSR baancommandanten worden diverse obstakels en stages geoefend, met als doel de schutter zo goed mogelijk voor te bereiden op de wedstrijden. SvBB streeft ernaar om elk jaar een DSR-wedstrijd te organiseren.

Interesse om DSR te schieten?

DSR is een wedstrijddiscipline welke veelal beoefend wordt met semi-automatische geweren. Volgens het fasesysteem kan je hier enkel mee trainen wanneer je minimaal twee jaar lid bent van een schietvereniging. Daarnaast dien je de APS-DSR-basiscursus met goedgevolg afgerond te hebben alvorens je deel kan nemen aan de trainingen dan wel wedstrijden. Hiervoor dien je in het bezit te zijn van een verlof. Meer informatie over de APS-DSR-basiscursus kan je hier nalezen.

Heb je je APS-DSR-licentie en wil je graag meetrainen, of wil je eens meekijken met de discipline DSR? Vraag dan Han, Lex of Willem (APS-DSR-hoofdbaancommandanten) voor een introductie. Dit kan ook middels het contactformulier. Wil je eerst nog wat meer ervaring opdoen met dynamische schietdisciplines? Kijk dan of Dynamisch Light wat voor jou is!

Er hoeft geen extra contributie afgedragen te worden om deel te nemen aan de DSR-trainingen.

Er is beperkt plek binnen de groep DSR-wedstrijdschutters. Het kan zijn dat je hierdoor op een wachtlijst geplaatst wordt, voor je deel kan nemen aan de trainingen.